ink Tom's Vliegbrevet Blog: Les 1 - mijn eerste keer?

Simpel blogje over over het behalen van het PPL (Private Pilot License) vliegbrevet. Tom Welling - tomw@xs4all.nl

23 maart 2005

Les 1 - mijn eerste keer?

Rond een uurtje of 10 kwam ik aan in het clubhuis van Vliegclub Rotterdam. Ik was nog vroeg dus even wat rondgekeken. Het was nog niet zo'n best weer dus ik vroeg me af of we wel konden vliegen. Weet niet exact wat de voorwaarden zijn, dat leren we later wel...

Uiteindelijk kwam een oud-collega en mede-leerling Arend ook even langs om mijn vlieggepruts op de gevoelige plaat en film vast te leggen. Ik was er eerder achter gekomen dat hij toevallig ook (hier) vloog! Even later was de instructor er ook en na de kennismaking begonnen we met een klein stukje theorie. Gelukkig was ik hiervan al redelijk op de hoogte, dit i.v.m. mijn zweefvliegen van vroeger en wat gepruts met een vluchtsimulator op de pc.

Het weer was al iets beter en na het veranderen van vliegtuig gingen we de kist eens bekijken. Het werd de Piper Warrior III.



Na de kist bekeken te hebben en wat checks gedaan te hebben gingen we erin en vroegen we aan de toren toestemming om te vertrekken. (Lees: Carl de instructor deed dat)

Na goedkeuring richting de startbaan, het was Runway 60 geworden. (over die namen hebben we het nog wel eens een keer!) Dat taxieen is best simpel eigenlijk, beetje met de voetpedalen sturen en remmen en wat met het gas spelen. Na de run-up check aan de rand gingen we na goedkeuring de baan op. En even later gingen we met vol gas de lucht in! Goed gevoel!!

Alhoewel ik alles zelf mocht doen weet ik bijna zeker dat Carl hier en daar een knopje en een schuifje voor me ingedrukt of verzet heeft. Dat kan toch niet anders!

Als een speer verder de lucht in en via een baken verlieten we het luchtruim van Airport Rotterdam, bekend onder de code EHRD, ook daar kom ik nog wel op terug!

Aangekomen op volgens mij 2000 voet (1 meter = 3 voet) wat oefeningetjes gedaan met bochten e.d. en vervolgens vanalles gedaan maar heb geen idee meer wat. Er was zoveel te zien in en buiten de cockpit, ook ging het allemaal iets te snel. Vervolgens met een grote boog richting de Zeeuwsche eilanden en langs de Nieuwe Waterweg richting Hoek van Holland weer op naar Rotterdam Airport.

Al die tijd had ik geoefend om netjes langzaam van veraf op de landingsbaan aan te vliegen maar dat was hier dus niet de bedoeling. Om de grote airliners niet in de weg te zitten (denk ik) vlogen we dwars op de baan af. Vervolgens bochtje rechts, twee keer links en vervolgens als een kamikaze piloot richting het asfalt duiken. Zooo onnatuurlijk! Geen horizon meer te zien en alleen grijs hard dodelijk asfalt in mijn vizier, koud weet brak me uit!



Mijn zigzag route richting Runway 06

Uiteindelijk kwam ik aardig uit en na een beetje optrekken kwamen we bijna op de baan terecht, alleen we bleven maar wat boven de baan zweven dus ik dacht: knuppel naar voren voor het laatste zetje omlaag. En dat mag dus niet!! Daar kan je neuswieltje het loodje door leggen, dus Carl een tikkie bijsturen en we kwamen vervolgens aardig terecht. Ik denk dat ik het gas wat verder terug had moeten nemen ofzo? Geen idee, dat zal ik nog wel leren..

Bijna meteen rechtsaf de baan af via de taxiway naar de parkeerplaats van de club. Carl ging alweer op weg naar de volgende les en ik samen met Arend de Piper op zijn plaatsje gezet.

Voetjes op de grond kan soms best lekker zijn! Uiteindelijk een de-briefing gedaan en nieuwe afspraken gemaakt. Op naar de volgende keer en dan zonder zig-zag landing als het kan!!

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

He kamikaze piloot, was de opdracht om een konijn neer te schieten op die landingsbaan??

nee ziet er goed uit, zeker leuk die theorielessen. Hoe vaak in de week ga je ons inlichten???

Veel succes, ik neem aan volgende week??
Groeten Albert

24/3/05 08:20

 
Anonymous Anoniem said...

He Tommie,

Cool man. Vooral die verhaaltjes. Ik kan bijna dat onnozele gezicht er bij bedenken.

Maaruh mag je ook bier drinken in de lucht?

29/3/05 18:35

 

Een reactie posten

<< Home