ink Tom's Vliegbrevet Blog: Les 2 - Boven de wolken

Simpel blogje over over het behalen van het PPL (Private Pilot License) vliegbrevet. Tom Welling - tomw@xs4all.nl

25 maart 2005

Les 2 - Boven de wolken

Tegen alle verwachtingen in was het weer toch wat minder en moesten we i.p.v. VFR (op zicht vliegen) op IFR (op de instrumenten) het luchtruim kiezen.

Carl gaf een korte briefing over de les , het vliegplan en de oefeningen. En vervolgens naar het vliegtuig. Deze keer de PH-VSI, een Piper Warrior II.


Dure gehaktmolen....

De pre-flight checklist afgelopen rondom het vliegtuig of alles er nog wel aanzat, en op een losliggend ringetje in het motorcompartiment na(waar kwam die vandaan?) was alles okay!

De cockpit bleek van amerikaanse uitvoering, paars fluweel-achtige bekleding ala back to the seventies!! Yoyoyo, geen pimpcar maar een pimp-airplane. :-)


Lijkt wel een oude BMW!

Het hele opstarten ging deze keer stukken sneller en even later waren we op weg naar runway 24. Even later na goedkeuring de baan op en wederom ging het nu allemaal wat soepeler, de checklist zit redelijk in mijn kop inmiddels....

Netjes in het midden en hoppa vol gas de baan af en bij 65 knots (120km/u) met een licht trekje aan het stuur de lucht in! Even later de wolken in en dan zie je dus alleen maar witte soep om je heen. Dan moet je dus op de instrumenten vertrouwen om te voorkomen dat je van koers raakt of nog erger vol de grond in gaat... Dat noemen ze dus IFR (Instrument Flight Rules). Dit mag je alleen als je hiervoor een speciaal brevet hebt en gelukkig heeft Carl die dus. Op zijn aanwijzingen kwamen we even later netjes boven de wolken uit op ongeveer 2500 voet.


Trust me, I know what I am doing... ;-)

Hier wat oefeningetje gedaan, dalen en stijgen met vastgestelde snelheden. Vliegen op vaste hoogtes met snelheden van 100knts en 65knts. Klink allemaal makkelijk maar er komt veel bij kijken hoor! Gasniveau, caraboteurverwarming, neushoek en proberen op koers te blijven. Lukt allemaal best aardig eigenlijk!!

Na alle oefeningen richting vliegveld Seppe i.p.v. Zeeland i.v.m. de bewolking aldaar. Ook bleek na navraag met de toren van Seppe dat daar het weer ook niet best was, dus maar weer terug naar Rotterdam. We maken er dus maar 1 lesje van vandaag.

Carl deed de navigatie en communicatie, je hebt geen idee waar je bent omdat overal onder je witte wolken zijn! Uiteindelijk de instrumenten ingesteld zodat je bijna blind kan vliegen op de landingsbaan af. Dat doen ze met het ILS (Instrument Landing System) systeem. Deze wijst als het ware de weg naar de baan toe! Even later doken we de wolken in richting runway 06, spannend genoeg met dus weer nul zicht!


ILS instrument

Pas vlak boven de grond op 500 voet kwam de baan tevoorschijn en toen redelijk strak richting de baan kunnen sturen. Deze keer ging het al stukken beter dan de vorige landing. Alleen nam Carl alleen wat gas terug voor het laatste zetje richting het asfalt.

De taxierit naar de parkeerplaats ging ook naar behoren en vervolgens het vliegtuig volgens de checklist netjes achtergelaten! Kortom, het was minder stress = minder zweet = meer fun!

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Cool je hebt het weer overleefd! Als je maar niet boven Den Haag gaat vliegen vind ik het allemaal prima! Good luck with your adventures bubba :)

25/3/05 18:28

 

Een reactie posten

<< Home