ink Tom's Vliegbrevet Blog: Uitleg verschillende vliegbrevetten

Simpel blogje over over het behalen van het PPL (Private Pilot License) vliegbrevet. Tom Welling - tomw@xs4all.nl

01 april 2005

Uitleg verschillende vliegbrevetten

Net zoals voor autorijden heb je voor het vliegen een brevet nodig. Er zijn meerdere typen brevetten die te behalen zijn, ik heb de belangerijkste eruit gepikt. Ikzelf ben bezig met een opleiding voor het PPL brevet.

Bron: Overheid.NL

RPL (Recreational Pilot License)
Indien u als piloot recreatieve vluchten wilt uitvoeren, dient u in het bezit te zijn van een ´bewijs van bevoegdheid voor recreatief vlieger´, het zogeheten RPL (recreational pilot licence). Het bewijs geeft u de bevoegdheid om - niet tegen vergoeding - luchtvaartuigen te besturen waarin maximaal vier (niet betalende) personen mogen zitten. Deze vluchten mogen alleen zogeheten VFR-vluchten zijn (waarbij gevlogen wordt op basis van de Visual Flight Rules, de vluchtvoorschriften voor vluchten met zicht), die tijdens de ´daglichtperiode´ plaatsvinden. Er mogen in principe geen passagiers aan boord zijn (tenzij u bepaalde ervaring hebt).
Gemiddeld aantal vlieguren tot het behalen examen: 30

PPL (Private Pilot License)
Indien u als privé-vlieger vluchten wilt maken met een luchtvaartuig, dient u in het bezit te zijn van een ´bewijs van bevoegdheid voor privé-vlieger´, het zogeheten PPL (private pilot licence). Het bewijs geeft u de bevoegdheid op te treden als eerste of tweede bestuurder van een luchtvaartuig (waarvoor niet betaald wordt door de inzittenden). Verder heeft u alle bevoegdheden die een recreatief vlieger (RPL) ook heeft. Buitenlandse vluchten ook mogelijk.
Gemiddeld aantal vlieguren tot het behalen examen: 50

CPL (Commercial Pilot License)
Indien u als beroepsvlieger vluchten wilt maken met een luchtvaartuig dient u in het bezit te zijn van een ´bewijs van bevoegdheid voor beroepsvlieger´, het zogeheten CPL (Commercial Pilot Licence). Dit bewijs geeft u de bevoegdheid om op te treden als eerste of tweede piloot tijdens (betaalde) vluchten, die niet bedoeld zijn voor vervoer door een luchtvaartmaatschappij (´niet-verkeersvluchten´). Daarnaast kunt u optreden als eerste of tweede piloot tijdens vluchten die wel hiervoor bedoeld zijn (´verkeersvluchten´), met een luchtvaartuig dat is gecertificeerd voor één bestuurder (´single-pilot´). Ook kunt u optreden als tweede piloot tijdens verkeersvluchten met luchtvaartuigen die gecertificeerd zijn voor meerdere bestuurders (´multi-pilot´). Verder heeft u alle bevoegdheden die een privé-vlieger (PPL) ook heeft.
Gemiddeld aantal vlieguren tot het behalen examen: 200

ATPL (Airline Transport Pilot License)
Indien u als piloot (´verkeersvlieger´) verkeersvluchten uit wilt voeren moet u in het bezit zijn van een ´bewijs van bevoegdheid voor verkeersvlieger´, het zogeheten ATPL (Airline Transport Pilot Licence). Dit bewijs geeft u de bevoegdheid om op te treden als eerste bestuurder tijdens verkeersvluchten op luchtvaartuigen die gecertificeerd zijn voor meerdere piloten (´multi-pilot´). ´Verkeersvluchten´ zijn bedoeld voor vervoer door een luchtvaartmaatschappij. Daarnaast heeft u de bevoegdheden die een beroepsvlieger (CPL) ook heeft.
Gemiddeld aantal vlieguren tot het behalen examen: geen idee?


Zou deze nog geldig zijn?

Voor het behalen van deze brevetten moet je natuurlijk de praktijk en theorie beheersen. In meer of mindere mate en diepte komen deze bij deze brevetten redelijk met elkaar overeen. Hier de modules zoals vereist per 1-1-2005:

Voorschriften & Operationele procedures
Navigatie
Meteorologie
Algemene kennis luchtvaartuigen & Grondbeginselen van het vliegen
Prestaties en vluchtplanning
Menselijke prestaties en beperkingen
Communicatie (Radiotelefonie)

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Misschien nog leuk om even de ratings toe te voegen, zoals "VFR night rating", die je nodig hebt om de "Instrument rating" te kunnen halen.

Grt, Martijn

2/4/05 10:14

 

Een reactie posten

<< Home