ink Tom's Vliegbrevet Blog: Les 12: Brandstofpomp?

Simpel blogje over over het behalen van het PPL (Private Pilot License) vliegbrevet. Tom Welling - tomw@xs4all.nl

06 juni 2005

Les 12: Brandstofpomp?

Zondagochtend 5 juni was een beetje regenachtig maar het vluchtje ging toch wel door, de wolkenbasis was hoog genoeg en er was prima horizontaal zicht!

Tijdens het doornemen van de checklist kwamen we na de motorstart erachter dat de mechanische brandstofpomp niet helemaal okay was. De benzinedruk (zie Fuel PSI meter) bleef op 0 staan, en da's niet goed.


Motor instrumenten.

Een Piper Warrior heeft twee brandstofpompen. Een mechanische die aangedreven wordt door de motor zelf en een elektrische (backup) pomp. Mocht in de lucht de mechanische uitvallen dan kan je op de elektrische pomp prima verder vliegen. Maar in dit geval was de mechanische pomp al defekt op de grond en dan kan je dus niet weg! No Go zoals ze dat noemen. Kistje afsluiten, klacht registreren voor de monteurs en even later zaten we in de stromende regen in een ander vliegtuig.

Dit nieuwe vliegtuig bleek prima in orde te zijn en even later zaten we net onder de wolkenbasis (1000 voet) op weg naar een laagvlieggebied bij Gouda. Tussen de buien en wolken door slalommen en een aantal Stall oefeningen en standaard en steile bochtjes gedaan. I.v.m. de tijd werd dit een korte les en even later waren we al weer op weg naar Rotterdam Airport. Deze keer ging de landing na een short ciruit een stuk beter, volgens Frans deed ik de landing helemaal zelf...

Leuk kort lesje, vliegen tussen de wolken en in de regen is toch wel apart!

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hallo, ik lees deze weblog al de hele tijd. Ik zit in Gouda op school en ik vroeg me al af waarom daar soms zo laag vliegtuigen overkwamen, nu weet ik dus waarom ze daar laag overkomen. Door gaan met dit weblog dus

Groeten

7/6/05 17:02

 
Blogger Tom said...

Jasper,

Woon je in Gouda dan? Wan men mag niet lager dan 1000 voet vliegen boven steden... en zeker geen oefeningen!

We doen die oefeningen dan ook boven weilanden.. noodlandingen zelfs alleen in laagvlieggebieden..

Gr
Tom

8/6/05 08:41

 
Anonymous Anoniem said...

Nee, zit alleen in Gouda op school, woon in de buurt van Gouda. Ik denk ook niet dat ze lager komen dan 1000 voet hoor.

9/6/05 16:05

 
Anonymous Anoniem said...

Hoi Tom,
Wat jij een 'sproeiheli' noemt is natuurlijk heel iets anders: Het is een normale heli die wordt ingehuurd door (oa) rijkswaterstaat waar vervolgens een scannerpack onder wordt gehangen. Die 3 armen (er zit er ook nog één onder de neus van de heli) die je ziet hebben aan het eind een uiterst gevoelige dgps antenne waarmee tot op de millimeter nauwkeurig zowel de positie als de stand van de heli bepaald kan worden. Midden onder de heli zitten een aantal 3d laser scanners waarmee vervolgens een profiel kan worden getekend van bijvoorbeeld een dijklichaam. Dit was een groot projekt waarvoor meerdere heli's gecharterd zijn en dat bij mijn weten inmiddels is afgerond. Op deze manier zijn (in ieder geval in het gebied Rijmond) alle dijken 'gescand'

Groet,

Jaap

9/7/05 14:36

 

Een reactie posten

<< Home