ink Tom's Vliegbrevet Blog: Les 31: Prima! 20 knoopjes GS?

Simpel blogje over over het behalen van het PPL (Private Pilot License) vliegbrevet. Tom Welling - tomw@xs4all.nl

04 april 2006

Les 31: Prima! 20 knoopjes GS?

Vorige week donderdagavond 30/03 maar weer eens een vluchtje gemaakt om de les daarvoor helemaal te vergeten. En dat is gelukt ook, voelde me weer helemaal fit en het ging dan ook weer prima. Zeker nog niet op examensterkte maar al redelijk op weg!! Zo zie je maar weer hoe een ***-dag de zaak flink kan verzieken, een wijze les in ieder geval!

Voor de mensen die de titel niet begrijpen even een korte uitleg. Het was redelijk weer qua zicht maar het waaide behoorlijk, de wind stond met 25 knopen (windkracht 6, 56km/u) recht van voren op de baan dus daar hadden we bij landen en stijgen amper last van!

In de lucht op ongeveer 1500 voet (ruwweg 500 mtr) was het ietjes meer, ongeveer 40 knopen (windkracht 9, 81km/u)! Als je dan wat oefeningen recht tegen de wind gaat doen (slow-flight of stall-oefening) dan ga je in verhouding heel langzaam vliegen. De snelheidsmeter in de cockpit geeft de snelheid aan van het vliegtuig ten opzichte van de (bewegende) lucht en niet ten opzichte van de grond! Dit noemen ze daarom ook IAS, Indicated Air Speed.



In de titel hebben we het over GS en dit staat voor Ground Speed, d.w.z. de snelheid ten opzichte van de grond, dit meet je b.v. met behulp van de GPS computer. Op een gegeven moment vlogen we 20 knopen (37 km/u) GS terwijl de IAS ongeveer 60 aangeeft, het verschil is de bewegende lucht, namelijk de wind! Grappig he? Het kan zelfs voorkomen dat je achteruit 'vliegt', gewoon nog meer tegenwind hebben!

Thats it! Binnenkort maar eens een solo rondje Rotterdam proberen als het weer het toelaat!

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Bedankt voor de uitleg, was het bijna vergeten ;)

25 kts is toch wel hard hoor trouwens, als de wind dan draait...

11/4/06 12:52

 

Een reactie posten

<< Home