ink Tom's Vliegbrevet Blog: Les 34: Instrumentvliegen

Simpel blogje over over het behalen van het PPL (Private Pilot License) vliegbrevet. Tom Welling - tomw@xs4all.nl

12 juni 2006

Les 34: Instrumentvliegen

Vorige week woensdagavond (7 jun) weer een lesje gedaan met Cees. Lekker een uurtje lang instrumentvliegen, ook bekend als vliegen onder IFR (Instrument Flying Rules). De bedoeling is dan om met 0% zicht enkel en alleen op de instrumenten te gaan vliegen. Dit kan dus voorkomen tijdens nachtvliegen, mist en als natuurlijk als je in de wolken vliegt. 99,9% van alle normale lijndienstvluchten vliegen dus IFR.

Met het PPL brevet mag je dit officieel nog niet, maar voor het geval dat het nodig is, kan het dus wel handig zijn om te weten wat je moet doen. Zonder een training schijnt de gemiddelde ervaren VFR (Visual Flying Rule) vlieger binnen 1 a 2 minuten ondersteboven richting moeder aarde te gaan.. Niet handig dus en vandaar deze IFR training!!

Na het behalen van je PPL brevet kan je verder gaan voor een Instrument Rating aantekening zodat je ook IR mag vliegen, nou wie weet... eerst maar eens het brevet halen!!

Het meest makkelijkste en veilige is om dit IFR te oefenen is met goed zicht en vervolgens met een stuk papier een helft van de cockpitraam af te dekken.


Volgens mij een oorlogsfoto..

Een andere manier is met een speciale 'bril' zodat je alleen maar op het instrumentenpaneel kan kijken...


Beetje vreemd he?

Hoe dan ook, het ging eigenlijk best lekker! Zelfs de steile bochten ging prima, het leek zelfs beter te gaan dan met goed zicht???? Beetje vreemd... geluk waarschijnlijk...

Tot en met de approach (het stukje vlak voor de landing) IFR gevlogen en vervolgens natuurlijk met gewoon zicht hem netjes neergezet op de baan! LEUK!

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Mooi he, dat vliegen 'met de kap op'?

Wel even een vraagje: steile bochten onder IFR, heb ik dat nou verkeerd begrepen?

15/6/06 10:58

 
Anonymous Anoniem said...

ja klopt! weet niet of dit normaal is om te doen onder IFR maar hoe dan ook het ging PRIMA! Ik ga er vanuit dat een rate 1 turn de standaard is...

15/6/06 16:10

 
Anonymous Anoniem said...

Rate 1 is voor je examen geloof ik de norm.

21/6/06 11:52

 

Een reactie posten

<< Home