ink Tom's Vliegbrevet Blog: Piper Seminole Twin Prop

Simpel blogje over over het behalen van het PPL (Private Pilot License) vliegbrevet. Tom Welling - tomw@xs4all.nl

27 juni 2005

Piper Seminole Twin Prop

Afgelopen Zaterdag 25 juni een echte Fun Flight gehad in de Piper Seminole van Peter.


Leuk 'ding' he?

Dit is een grotere en snellere broer van de kistjes waarin ik les, de Warrior's. Er zijn twee grote zichtbare verschillen, twee motoren en propellors en een intrekbaar landingsgestel. Er zijn nog meer 'onzichtbare' verschillen, waaronder de dubbele motorinstrumenten e.a. in de cockpit.


Lekker snel neusje zonder prop.

Ook apart is de afwezigheid van een propellor gezien vanuit de cockpit, ook een iets andere neusstand door de aflopende neus. Maar eigenlijk niet echt last van gehad moet ik zeggen! De twee motoren lopen samen als een zonnetje en geven een lekker geluid als ze mooi tegen elkaar in draaien!


Chrome spinner, wat een patser! ;-)

En eindelijk was het dan zover, Severine ging een keer mee!? Ik heb haar mee kunnen lokken met het idee dat het maar een kort vluchtje ging worden, rustig weer was en het vliegtuig wat stablier vliegt. Niks gelogen!! Het kotszakje kon in de stoel voor haar blijven!! ;-)


In-flight Flight Assistent Severine!

De vlucht zelf was kort en bondig. Als een speer de lucht in, dat wil wel lukken met twee motoren! Maar wat een gedoe met al die motor instellingen! Bij deze toestellen heb je ook te maken met uitlaat temperaturen, spoed instellingen van de propellors enzovoorts. Echt aardig druk allemaal! Eenmaal in de heiige lucht was het wel even flink turen, het was namelijk hartstikke druk en nogal slecht zicht. Hoger dan 1000 voet vlogen we niet (300 meter). Dit vliegtuig is stukken sneller dan de enkelmotorige dus voor je het weet heb je een kop-staart botsing in de lucht en dat willen we dus niet!

Stukje Zeeland gepakt en ondertussen wat dingetjes getest, waaronder ook een gesimuleerde motorstoring waarbij een motor 'uitgezet' werd! Propellor in vaanstand waardoor hij zo min mogelijk weerstand geeft en flink voeten gebruiken ter compensatie, vandaar de makkelijk geplaatste rudder trim tussen de voorstoelen.

Terug naar Rotterdam voor een snelle landing door Peter, ik had hem waarschijnlijk met 140 knopen het asfalt ingeschoven... ;-)



Klik hierboven voor een geinig filmpje, beetje prutsen met Windows Movie Maker doet wonderen! Best groot bestandje van 13MB dus je kan hem ook even lokaal opslaan.

1 Comments:

Blogger Rob said...

Leuke blog en een leuk filmpje!!

Echt gaaf om eens met zo'n twin te mogen vliegen, dat schiet tenminste een beetje op ;)

Grtz

Rob

29/6/05 22:56

 

Een reactie posten

<< Home