Les 5 en 6 - Touch en Go's EHMZ
Donderdagmiddag en lekker weer dus na een briefing met Carl de kist in (PH-SRU) en op weg naar Midden Zeeland via runway 24. Maar voordat het zover was eerst wat extra peut (AVGAS) in de tanks moeten gooien!
Jammer, geen zachte lauwe Shell kroketjes!
Tip van Tom: blijf op de gele lijn want anders heb je een tankstation in je rechtervleugel! ;-)
Daarna naar Runway 24 en als een speer de lucht in!
Op luchthaven Midden Zeeland een tiental circuitjes gevlogen met Touch & Go's. Touch & Go wil zeggen dat je land op de baan maar vervolgens weer doorstart om op te stijgen. Full Stop Landing is de andere versie wanneer je normaal gaat landen en het toestel ergens stop zet!
Een circuit is een 'standaard' rondje bij een vliegveld die meestal door de kleinere vliegtuigen gevlogen worden om de landing in te zetten. Op deze manier zit je dan de grotere verkeersvliegtuigen niet in de weg en heb je in geval van nood altijd nog mogelijkheid om zwevend het vliegtuig neer te zetten. Ook minder kans op botsingen omdat iedereen weet waar hij een ander vliegtuig kan verwachten.
Klik op de kaart voor een grotere versie.
Hoogtes, snelheden, radiocommunicatie en andere zaken worden dus voor zo'n circuit beschreven.
Het circuitje en de Touch & Go's gingen steeds beter, alleen nog goed oefenen op de procedures en vooral de landingen! Na een Full Stop Landing even wat gegeten en gedronken op het vliegveld. Er kwam nog even een sproei-helicopter langs om wat zand rond te blazen, daarna weer op weg terug naar Rotterdam.
Hey daar hebben we Airwolf! Klik foto voor een filmpje!
Op Rotterdam een redelijke landing gedaan en Carl durfde het zelfs aan op deze op film te zetten!
Klik hier voor de film!
Volgens hem nu nog een medische keuring en dan als alles goed gaat snel solo de lucht in???? Die kerel is gek!!!!!!!
3 Comments:
leuk filmpje! Wat me opvalt is dat je base achter de 24 vliegt in plaats van t.h.v. de geschilderde treshold, wat wij leren bij een RH24!
12/4/05 23:57
Geen idee waar je het over hebt!! ;-)
Ik denk dat je een short-circuit bedoeld? Ik weet dit toevallig omdat we (lees: Mark) tijdens de rally dit gedaan hebben! Op advies van de toren.
13/4/05 09:15
haha ja die short circuits blijven leuk.. ging die vent op de toren achteraf mij bedanken, terwijl ik blijer was dan hij denk ik ;-)
En inderdaad ligt de baseleg van de 24 ongeveer ter hoogte van de treshold omdat ze graag hebben dat je halverwege de baan landt om 'm snel weer vrij te kunnen maken. Ik vlieg doorgaans wel wat verder door omdat het circuit best hoog ligt en je anders zo hard naar beneden moet.. bovendien betaal je er genoeg voor ;-)
14/4/05 08:19
Een reactie posten
<< Home