ink Tom's Vliegbrevet Blog: Les 19 & 20 : Ontmoetinkje met de luchtmacht...

Simpel blogje over over het behalen van het PPL (Private Pilot License) vliegbrevet. Tom Welling - tomw@xs4all.nl

08 september 2005

Les 19 & 20 : Ontmoetinkje met de luchtmacht...

Donderdag 8 september had ik weer een tweetal lesjes op de planning staan. Deze keer ging ik met weer een andere instructeur (Cees) de lucht in. Maar eerst vantevoren een planning gemaakt voor een route richting vliegveld Teuge.

Op het laatste stukkie nabij Arnhem hebben we nog even onbedoeld kennis gemaakt met een formatie jagers, heli's en een tanktoestel en nog wat vliegspul. We hebben ze niet gezien maar ze hadden ons wel in het 'vizier'. We hoorde hen praten over de radio: "Wat doet die low-wing airplane nou daar?" Toen even een ander koersje gevlogen uit de richting van de militaire Soesterberg CTR (soort gecontroleerd luchtgebied rond vliegvelden).


Ietsjes sneller dan een Pipertje...

Het afscheid wordt om 16.30 uur afgesloten met een gronddefilé en een zogenoemde 'fly-past' met alle typen luchtmachtvliegtuigen. Aan de fly-past nemen een C-130, een F-60, een KDC-10, 14 F-16´s, 4 PC-7´s, 14 helikopters (Cougar, Chinook, Alouette, Apache) en de KLu Historische Vlucht deel.
Bron: Luchtmacht site

Op Teuge gingen de eerste circuits en Touch & Go's mijn inziens aardig dramatisch maar uiteindelijk lukte ze toch redelijk... Blijft lastig die landingen... Op Teuge wat gedronken en een kaptiaal (80 euro!!!) moeten afrekening voor die T&G's en de landing, wat een idioot bedrag voor een paar meters maken met je wielen op zo'n landingsbaan....

Terug de lucht in en met een grote boog langs de Schiphol CTR naar Rotterdam gevlogen voor de laatste landing van die dag. Landing ging prima behalve het flaren, het werd een veilig driepuntertje! Normaal zet je eerst de achterste twee wielen op de grond en daarna het neuswiel....


Oei, iets teveel geflared!

Flaren? wat is flaren? Nou 'gewoon' een paar kistjes bier boven de grond het vliegtuig weer ietsjes meer met zijn neusje omhoog trekken. Maar doordat de snelheid eruit loopt 'valt' hij toch richting de grond en kom je als het goed is netjes neer! Zie het bovenstaande plaatje!