ink Tom's Vliegbrevet Blog: Les 21: Probleemvluchtje?

Simpel blogje over over het behalen van het PPL (Private Pilot License) vliegbrevet. Tom Welling - tomw@xs4all.nl

18 september 2005

Les 21: Probleemvluchtje?

Afgelopen zondag alweer een enkel lesje gehad. Deze keer ging het wederom om een navigatievlucht met ergens onderweg een uitwijk naar een ander vliegveld. Deze keer gingen een zwager en een nichtje mee (Marcel en Joyce), na uitvoerig afscheid genomen te hebben stapte ze uiteindelijk in het kistje! ;-)


Spannend of eng???

Met instructeur Deon de lucht in gegaan en ik moest zeggen dat het deze keer erg lekker ging, ik had een beetje geoefend met de radio en dat ging al aardig. Binnenkort heb ik pas de eerste echte R/T lessen. Onderweg boven de kuip ff een stukje Feyenoord - Heereveen gekeken... ;-)


Joyce zal goed op Marcel passen...

Op weg naar Midden Zeeland (EHMZ) en het leek er op dat het het hele navigatieplan aardig klopte. Ergens halverwege moesten we zogenaamd uitwijken (b.v. i.v.m. problemen op EHMZ) en gingen we op weg naar Druten. (Gewoon een opdrachtje dus.)

Ergens halverwege de uitwijkroute simuleerde we een Alternator (dynamo) storing waardoor ik moest uitleggen wat de doen. Hier kwam ik na even nadenken prima uit maar doordat ik al een beetje uit koers ging was ik inmiddels de weg een beetje kwijt... ;-) Gelukkig kwam ik hier achter en zaten we na 5 minuten weer aardig op koers!

Een tijdje later weer terug richting Rotterdam maar nu middels een Mike Arrival. Vlak voor de landing tijdens het indraaien naar Base wederom gesimuleerde een storing!! Motor uit! Dus dan maar een soort van noodlanding op het vliegveld. Neusje omlaag om snelheid te houden en met de flaps een beetje spelen om op de baan te komen. Een beetje snel kwam ik uit boven de baan dus na een wat lange flare kwamen we netjes op de grond, die baan is toch lang zat!

Was weer een geslaagde les en Marcel en Joyce vonden het een geslaagde vlucht. Alleen Joyce hadden we vergeten te vertellen dat de storingen niet echt waren dus die was af een toe een beetje bamg.... ooops vergeten!! ;-)

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hey Tom,
Leuk verslag weer. Al druk met navigatie bezig zie ik, gaat lekker zo!
Gr
Marcel

23/9/05 13:16

 

Een reactie posten

<< Home