ink Tom's Vliegbrevet Blog: Les 22: Waar is dat vliegveld nou?

Simpel blogje over over het behalen van het PPL (Private Pilot License) vliegbrevet. Tom Welling - tomw@xs4all.nl

03 oktober 2005

Les 22: Waar is dat vliegveld nou?

Afgelopen maandag 3 oktober een vrije dag op het werk dus meteen maar een lesje geboekt. Vandaag met de PH-SRU het mooie luchtruim ingevlogen, prima weer was het weer! Wederom een beetje radiocommunicatie gedaan, blijven oefenen natuurlijk he!

Opdracht was naar een veldje ergens in Belgie te vliegen en ergens onderweg zouden we een uitwijk gaan oefenen. Ging op zich allemaal redelijk maar dat navigeren aan de hand van herkeninngspunten blijft lastig. Je vraagt je af waarom het op deze ouderwetse manier moet? Nou je moet het natuurlijk ook kunnen zonder een GPS en radiobakens, wat nu als de apparatuur defect is? Vandaar!


Niet gebruiken dus vandaag!

Ergens bij de grens met Belgie uitgeweken richting vliegveld Seppe. Eerst koers schatten naar het uitwijkpunt, tijd noteren, koersje sturen en daarna pas op de kaart de nieuwe koers wat preciezer uitrekenen en tekenen. Blijft lastig al die dingen tegelijk maar het lukte wel... Op het moment dat ik volgens mijn rekenwerk boven Seppe zou moeten zitten kon ik het vliegveld niet vinden... oh oh dat is goed mis! Wat bleek nu? Dat ik dus gewoon precies boven het veld uit was gekomen! Mijn berekeningen en het koersvliegen klopte dus aardig, maar ik bleef maar in de verte turen op zoek naar het veld.

Kortom, moet mijn eigen werk vertrouwen! Goede les dus weer, niet de eerste keer trouwens. Daarna op weg naar Rotterdam voor een aardige landing precies op de 'zebra' van de baan, een zogenaamde Precision Landing.


(c) 2005 Google Earth

Bij een precision landing maak je de Touch Down precies op of vlak na het 'zebrapad' zoals op de foto (Goodle Earth) kan zien!

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ging de eerste keer niet goed denk ik:
Waar is de track als bewijs? (TomtomGo kan inmiddels ook de track vastleggen middels een progje).
gr. Jos Lastdrager
jos@lastdrager.nl

6/10/05 17:26

 

Een reactie posten

<< Home